Gewoontes,  Lijstjes

De 10 van woensdag

Ik heb vorige mijn Habit Journal in gebruik genomen. Op het eerste gezicht lijkt dat niet zo moeilijk, maar ik vind het een gigantische stap om in een boekje te beginnen te schrijven, en een boekje waarin ik 12 doelen en 1 groot ambitieus doel moet stellen werpt ongeveer 13 extra drempels op. Bovendien moet ik dus allerlei gewoontes instellen – een deel daarvan is al door het boekje ingevuld, een deel niet. Hier de 10 dingen die ik de komende 3 weken (ik heb er al een week opzitten) dagelijks ga doen, met de bedoeling er gewoontes van te maken.

  1. Minimaal 30 minuten lezen, in mijn ebook of in een echt boek. Dat is ontspannend, maar het is ook gewoon leuk, en ik kom er niet altijd aan toe als ik mezelf er niet toe zet. Achteraf heb ik er nooit spijt van, dus ik ga me er iets bewuster toe zetten.
  2. De krant lezen. Of eigenlijk de kranten lezen: ik heb de Volkskrant, het Leidsch Dagblad (voor het regiokatern) en de NRC. Ik hoef ze echt niet alledrie van begin tot eind helemaal te lezen, maar ik wil wel op de hoogte zijn van wat er gebeurt in de wereld.
  3. 10 minuten mediteren. Ik gebruik de Headspace-app, en als ik de dag zo begin, kan ik flink gefocust de wereld tegemoet.
  4. Iets aan yoga doen. Ofwel een les, ofwel de lerarenopleiding, ofwel 3 zonnegroeten als ik net mijn bed uit ben. In elk geval 3 handstanden, want die lukken nu en ik wil niet vergeten hoe het moet.
  5. Minstens 15 minuten, maar liefst 25 minuten, besteden aan het opruimen van mijn huis. Onderhoud en structureel.
  6. Op tijd naar bed, zodat ik in elk geval 6 uur slaap. Ik heb eigenlijk 7 tot 8 uur nodig, maar het leven zit in de weg. 6 uur moet lukken.
  7. Aan het eind van mijn douche even het water op heel koud zetten. Het schijnt goed voor je te zijn, ik zie eigenlijk niet waarom, maar ik word er in elk geval wel heel erg wakker van.
  8. Voordat ik ga slapen mijn make-up van mijn hoofd halen. Dat vergeet ik nog weleens, en dat is jammer. Dus dat wil ik er graag als gewoonte bij hebben.
  9. 10 glazen water per dag drinken. Of meer. Ik merk dat ik er op school niet aan denk, dus er gaat weer eens een flesje in de tas.
  10. Al die gewoontes administreren in mijn Habit Journal dus. Want daar gaat nogal wat tijd inzitten.