Corona,  Corona-diaries,  School

Open School – nu ook online

De eerste maand van een nieuw kalenderjaar staat voor een middelbare school vaak volledig in het teken van de werving van nieuwe leerlingen – althans, volledig in die zin dat er veel energie in gaat zitten, terwijl we ook nog het reguliere werk van lesgeven, toetsen voorbereiden en nakijken, mailen en overleggen met ouders en leerlingen doen, want hoewel de gedachte aan een paar klassen vol met nieuwe leerlingen heel leuk is, hebben we natuurlijk ook gewoon onze huidige leerlingen, en die gaan we niet op pauze zetten. Maar goed, meestal krijgt de school in januari een bescheiden opfrisbehandeling, waarbij er wat muren  geschilderd worden (huidige leerlingen vinden piemels op muren tekenen misschien heel grappig, maar we vermoeden dat de ouders van toekomstige leerlingen daar anders over denken), alle ramen een stevige wasbeurt krijgen (we willen natuurlijk zo transparant mogelijk overkomen) en iedereen wordt aangespoord afscheid te nemen van eventuele planten die in de loop van het jaar gecrepeerd zijn (als je een plantje niet in leven kunt houden gaan mensen je hun kind zeker niet toevertrouwen). Dit jaar is alles anders, dus ook de Open School, want zo goed als niemand mag in de school zijn, en op anderhalve meter is het lastig corona-proof  rondleiden door een schoolgebouw dat daar niet voor is ontworpen. En bovendien: het kan wel wezen dat er geen slechte publiciteit bestaat, maar ik weet zeker dat onze reputatie behoorlijk schade op zou lopen als onze wervingsactiviteiten achteraf een superspreadevent zou blijken te zijn geweest.Dus, je raadt het al: de Open School was dit jaar online. Het wervingsteam, dat het elk jaar al gillend druk heeft met het organiseren van de reguliere Open School, mocht het op zich prima werkende draaiboek even in de koelkast zetten en een online versie ontwikkelen. En dat hebben ze voortreffelijk gedaan, want er was een filmpje, een nieuwe website en een volledig programma met allerlei activiteiten (en, belangrijker nog, op eerdergenoemde website linkjes naar alle Meets waarin die activiteiten bij te wonen waren). Mijn collega’s van de sectie Klassieke Talen hebben online proeflesjes gegeven, de GSA presenteerde zich online, de schoolleiding had een tweetal sessies online, de leden van de debatclub gingen online met elkaar en met de gasten in gesprek, en ik mocht, in plaats van de ‘Dit is Novum’-presentatie die ik elk jaar geef, drie keer een leerlingenpanel voorzitten. Online inderdaad, maar dat ging prima. De leerlingen van groep 8 weten inmiddels al lang hoe ze online dingen moeten doen, dus ze waren tot de tanden gewapend met vragen over hoeveel huiswerk er was, tot hoe laat de lessen duren en hoe de sfeer op school was, en de leerlingen die zich hadden aangemeld om het Novum te vertegenwoordigen hebben daar voortreffelijk antwoord op gegeven. Het was eigenlijk best leuk, maar volgend jaar wil ik wel weer gewoon een live Open School, al is het alleen al omdat het behoorlijk raar is om vol in de make-up op zaterdagochtend vanuit mijn woonkamer nieuwe leerlingen te ontvangen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat we de school waar we zo trots op zijn goed hebben laten zien – en dat is volgens mij zeker gelukt!