Corona,  Corona-diaries,  School,  Thuis werken

Thuis werken voor beginners

Voor iedereen die verplicht de hele dag thuis moet werken en daar weinig ervaring mee heeft: een paar handige tips om het aantrekkelijker te maken.

  1. Kleed je aan. Ik vind het ook heel relaxed om de hele dag in mijn pyjama rond te hangen, maar je gaat je niet productief voelen als je uitstraalt dat je er eigenlijk geen zin in hebt. Ga douchen, trek kleren aan, maak je op (als je een make-up drager bent).
  2. Probeer een werkruimte te maken. Als je bureau in je slaapkamer staat, maak dan in elk geval je bed op, dan is het een stuk minder verleidelijk om weer in je nest te gaan liggen. Als je geen bureau hebt, haal dan alles wat niks te maken heeft met wat je zou moeten doen weg. Hoe minder afleiding, hoe beter.
  3. Fake woon-werkverkeer. Trek je jas aan, ga een blokje om (dan ben je gelijk even buiten), en als je weer thuis bent en je jas hebt opgehangen, dan ben je op de zaak. Of op je nepschool. Aan het eind van de dag kan je dit weer doen, dan ben je officieel thuis.
  4. De televisie blijft uit. Nee, je kan je niet concentreren met de televisie aan. Dat denk je maar. Aan het eind van de dag kan je lekker gaan Netflixen, voor nu: muziek die geen concentratie van je vraagt. Dus ook geen keiharde schreeuwhardrock.
  5. Spreek met de andere mensen in huis af dat ze je zo weinig mogelijk storen. Je wilt alleen gestoord worden als iemand een tosti voor je wil maken, want tosti’s zijn belangrijk.
  6. Neem regelmatig een korte pauze. Sta op, doe de plank challenge (zie hieronder), ga even naar buiten. Je kan ook even je bureau verlaten, wat te drinken pakken en dat opdrinken. Daarna ga je weer terug naar je bureau en ga je weer knallen.
  7. Als je je eenzaam voelt of wat met iemand wilt overleggen, Skype dan even een vriend(in) of klasgenoot. Als je op school zit heb je ontzettend veel sociale contacten en nu zit je thuis. Dat is even wennen, maar het hoeft niet te betekenen dat je 3 weken supereenzaam bent. Je kan ook een voiceberichtje inspreken en naar iemand appen, dan is er ook nog iets om terug te luisteren.
  8. Probeer te blijven bewegen. Er zijn heel veel websites en apps met oefeningen voor mensen die niet naar de gym kunnen gaan, en voor een groot deel van die oefeningen heb je geen tools nodig. En als je toch iets met gewichten wilt doen: een flesje water van 0,5 liter weegt 500 gram, en in de keuken staan vast nog wat blikken en potjes waar je ook mee kunt werken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.