Afvallen,  Dieet,  Eten,  Koken,  PBP,  Personal Body Plan

Lunch

Van alle mogelijkheden om in de loop van de dag te eten heb ik verreweg een voorkeur voor maaltijden die doorgaans na een uur of vier geconsumeerd worden. Dat wil zeggen: het diner en alle graasmogelijkheden bij de borrel, want ik vind kaas, bitterballen en andere snacks gewoon heel erg lekker. Hoewel ik dus het liefst al mijn calorieën zou opsparen om ‘s avonds te besteden, snap ik best dat dat onverstandig is. Ontbijten kan ik steeds beter (momenteel begin ik de dag met yoghurt of kwark met fruit, eiwitpoeder en bizarre crispy dingetjes met nog meer eiwit erin – maar deze eiwitpannenkoeken zijn echt ontroerend lekker, zeker met banaan erin), maar de lunch is bij mij meestal tamelijk inspiratieloos, en dan vooral de lunch die ik meeneem naar school. Of eigenlijk neem ik hem niet mee naar school; als ik op dinsdagmorgen in Voorburg uit de bus rol, koop ik bij Albert Heijn een unit hummus en 2 avocado’s, en dat is dan mijn lunch voor 2 dagen. Maar dat moet dus allemaal anders, want met het Personal Body Plan ben ik aan een strakke hoeveelheid calorieën, koolhydraten (ja, ik eet ze, ik geloof het ook niet), vetten, eiwitten en vezels gebonden, en hoewel ik maar ongeveer 1500 calorieën per dag mag, ben ik voor mijn gevoel doorlopend aan het eten. En als ik niet aan het eten ben, ben ik wel eten aan het wegen, want het is allemaal nogal precies gesteld met de PBP-app – je kan niet gewoon even iets opeten en het dan invoeren, nee, je moet precies weten hoeveel gram het woog, anders kan je het niet invoeren. Na eerdergenoemd ontbijt gaat er in de loop van de dag nog van alles in: een eiwitreep (geen idee waarom ik zoveel eiwit moet eten overigens, maar ik ben supervolgzaam), als snack om een uur of 3 twee boterhammen met kipfilet en komkommer, het diner (doorgaans vlees/vis en een heleboel groenten) en dan nog wat ik als lunch voor mezelf weet te verzinnen.

eiwitpannenkoekenEn die lunch, daar gaat een boel voorbereiding in zitten. Vandaag heb ik voor 2 dagen lunch gemaakt, waarbij een van die lunches ook gelijk het diner voor vanavond is, want M is er niet, en ik eet uit een bakje op de fractievergadering (zoveel glamour in een leven, oneerlijk soms). Dus wat maak je dan? Het eerste gerecht was een pastasalade, met 40 gram speltpasta (daar zit niets principieels achter, maar die hebben we in huis, en ik zie geen reden om hem niet op te maken), een half blikje tonijn, 100 gram broccoli, 100 gram cherrytomaatjes, 10 gram ansjovis, 5 gram kappertjes, 10 gram bosui en 30 gram cottage cheese. En een hele hoop gemalen peper. Alles door elkaar roeren in een grote cheapass nep-Tupperwarebak van Ikea, deksel erop en in de koelkast – en dan hoef ik morgen alleen maar mijn salade in mijn fancy lunchbox te doen (want niemand hoeft te zien dat ik geeneens echte Tupperware heb) en naar school te gaan, en dan kom ik de dag wel door. Voor woensdag heb ik de tweede lunchcreatie: 40 gram noodles van bruine rijst (ook niets principieels, gewoon lekker), 50 gram gerookte kalkoenreepjes, 25 gram paksoi (kwam ik tegen in de groentela), 100 gram broccoli, 10 gram soyasaus, 2 gram sesamzaad, 10 gram Spaanse peper, 10 gram bosui, 40 gram taugé en 40 gram mango. Ook dat gaat in een bak in de koelkast, en ook dat kan ik makkelijk in een pauze consumeren, en dan blijf ik zo ruim binnen de calorieën dat ik nog ruimte heb voor wat ik in de PBP-app consequent in blijf vullen als ‘post-workout shake’: een glaasje gin. Want ik moet wel gemotiveerd blijven natuurlijk.

PBP