Dieet,  Eten,  Voornemens

Dieet.2015

In de goede voornemens voor 2015 staan 2 voornemens die (in elk geval mede) betrekking hebben op plannen om af te vallen. Want ik ben natuurlijk gewoon nog steeds te zwaar. In de Kerstvakantie las ik het overigens zeer aan te raden ‘Eet mij’ van Asha ten Broeke en Ronald Veldhuizen, waaruit ik allerlei interessante informatie haalde (bijvoorbeeld dat studenten in Amerika nog liever iemand zonder armen daten dan een dikke), maar relevant hier is dat ik nu weet dat mijn omvang slechts deels met discipline te maken heeft, want mijn genetische structuur en mijn omgeving spelen een belangrijke rol. Nou kan ik aan mijn genetische structuur weinig doen, en mijn omgeving heb ik gekozen, dus ik zou bij de pakken neer kunnen gaan zitten, maar dat doe ik dus niet – in plaats van plannen het dan maar op te geven, doe ik nu het volgende: ik zorg zo goed als ik kan voor mezelf, en dat betekent regelmatig bewegen (dus de yoga die ik voor de opleiding moet doen, elke dag minstens 30 minuten in actie, te meten door middel van een app, en een à twee keer per week hardlopen) en geen rotzooi eten. Dat zou op zich helemaal geen probleem moeten zijn, want ik vind gezonde dingen, of althans, dingen die binnen mijn dieet passen, eigenlijk lekkerder dan ongezonde dingen – behalve colaflesjes en tosti’s, want die mis ik wel. Met dit systeem hoop ik dus in 2015 10 kilo af te vallen.

yogabroek

Die 10 kilo brengt mij overigens niet in een gezonde BMI-range, maar daar heb ik nu zoveel discussie over gelezen dat ik over dat getalletje maar even geen problemen maak. Het belangrijke verschil tussen deze aanpak en alle andere tot nu toe is de factor ‘zo goed als ik kan’: soms loopt het leven mijn dieet voor de voeten en daar hoef ik mezelf niet om te haten. Vorige week waren er 3 borrels waarop ik als raadslid was uitgenodigd – dan doe ik niemand een plezier als ik met een chagrijnig hoofd Spa Rood ga staan drinken en alle hapjes afwijs. Wat ik wel kan doen is wijn afwisselen met water, de snacks die ik eet zoveel mogelijk binnen mijn koolhydraatarme eetpatroon kiezen (hallo frikandellen met mayonaise) en alleen maar eten en drinken wat ik op dat moment wil. Want ik heb natuurlijk helemaal geen honger. Zaterdag gingen we met een delegatie PvdA’ers naar de Chinees, of eigenlijk ging PvdA met een delegatie D66ers naar de Chinees, en heb ga ik ook niet moeilijk staan doen. Ik ontbijt goed, neem een fatsoenlijke lunch mee naar school, zorg dat ik lekkere en gezonde snacks heb, en eet ‘s avonds een redelijke portie eten dat ik ook daadwerkelijk in mijn lijf wil hebben. En als ik dan ongeveer 1 keer per maand een tosti eet, dan mag dat best.