Afvallen,  Gezeur,  PBP,  Personal Body Plan,  School,  Schrijfwaar,  Sporten,  Spullen

Motivatie

Als een leerling bij me komt met motivatieproblemen, of nog erger, als de ouders van een leerling bij me komen met de mededeling dat hun kind motivatieproblemen heeft, dan ben ik niet de ideale gesprekspartner. Ik heb namelijk heel weinig manieren om iemand te helpen met motivatieproblemen; als je niet weet hoe je woordjes moet leren, heb ik wel wat tips (in elk geval niet tijdens het tv kijken, liever niet via de computer, eventueel met kaartjes, maar zorg dat je er bij blijft schrijven, want dat helpt om die zooi in je hoofd te krijgen), als je problemen hebt met een collega van me, kan ik ook wat dingen voorstellen (waarschijnlijk helpt het als je gewoon een normaal gesprek met hem voert en uitlegt wat er aan de hand is, in plaats van een enorme berg puberemotie over hem uit te storten en dan te verwachten dat hij denkt ‘Oh, dat is echt heel redelijk, ik pas alles onmiddellijk aan), maar als je hem mentaal niet omhoog kan krijgen om naar school te komen en je huiswerk te maken – tja, dan weet ik het ook niet. Er zijn niet heel veel manieren om andere mensen te motiveren: geld helpt, maar daarvan heb ik niet genoeg om iedere gedemotiveerde puber aan de slag te krijgen, beloningen voor als het gelukt is en straffen voor als het niet gelukt is ook, maar ik train geen hondjes, en verder weet ik het niet zo goed.

motivationResultaten helpen, en die kan je alleen maar krijgen door datgene waarvoor je gedemotiveerd bent gewoon te gaan doen. Daarom is mijn advies doorgaans: fake it ’till you make it. Elke keer als je denkt: ik heb geen zin in school, ik blijf in mijn bed liggen, dan moet je je afvragen wat iemand zou doen die wel gemotiveerd is. En dan moet je dat doen. Misschien valt het mee, misschien valt het tegen, maar je bent in elk geval je bed uitgekomen en aan het werk gegaan, en dat was anders niet gelukt. De kans op resultaten (die je uiteindelijk echt zullen motiveren) neemt toe, want zolang je horizontaal bent is die kans 0. Ik vind dit echt heel erg verstandig advies van mezelf, maar ik heb, als ik eerlijk ben, in dit opzicht kilo’s boter op mijn hoofd. Als ik bij iets wat ik moeilijk vind een tegenslag ontvang, ben ik al gauw geneigd om mentaal af te haken. Dus dan heb ik een plan, waarvoor ik supergemotiveerd ben, en dan neem ik een nieuw notitieboekje om aantekeningen over dit belangrijke plan in te maken, en dan ga ik lekker zitten plannen, en dan maak ik een foutje in het notitieboekje, en dan heb ik gelijk geen zin meer. Terwijl ik ook wel weet dat een enkele doorhaling niet meteen betekent dat het boekje, en daarmee het plan, waardeloos is. Dus dan pep ik mezelf op, en dan ga ik weer verder met mijn plannen, maar het is toch niet hetzelfde.

motivatie

Zo ben ik vanochtend zo enthousiast uit bed gesprongen om te gaan sporten dat je eerder zou denken dat ik naar de EO-jongerendag ging dan naar de gym, maar toen ik me in mijn ochtendjas zat voor te bereiden op de dag die komen ging, bleek ik niet te kunnen inloggen in de Personal Body Plan-app, omdat het wachtwoord niet zou kloppen. Maar dat klopte wel, want ik kon via de computer wel inloggen. En dan heb ik dus gelijk geen zin meer. Dus omdat ik even niet heel gemakkelijk bij mijn schema voor vandaag en de resultaten van de vorige keer kan, heb ik de neiging om niet alleen vandaag niet te gaan sporten, maar om überhaupt niet meer te gaan en een zak cheese-onion-chips open te trekken. Dit alles terwijl ik prima via een omweg bij mijn schema kan, dat ook gewoon op mijn telefoon kan opslaan, en als de app gerepareerd is (want er blijkt een storing te zijn) kan ik alles alsnog invoeren – dus ik zit gewoon een beetje te zeiken. Time to fake it till you make it dus: ik heb mijn sportspullen aangetrokken en een ontbijt genuttigd dat nogal pre-workout van aard was, en ik ga gewoon doen wat ik zou doen als ik een van die dames met die platte buiken die ik op Instagram volg was, namelijk een oppeppend muziekje met een vrolijke beat opzetten en mijn karkas naar de gym slepen. Met die app komt het vast wel goed, en met mijn motivatie wellicht ook. Maar dan heb ik in elk geval gesport.