Boeken,  Corona,  Corona-diaries,  Dingen anders doen,  Gewoontes,  Voornemens

Dingen anders doen: het meesterplan

Op het moment heb ik het erg druk met het boek ‘Dingen anders doen’. Het boek is geschreven door Lianne Keemink, die onmisbaar is in mijn leven en wier boeken ik tot het bittere einde van het gedrukte woord zal promoten, en bevat handige tips voor iedereen die gewoontes heeft waar hij of zij vanaf zou willen, en voor iedereen die bepaalde activiteiten wel als gewoonte aan zijn of haar leven zou willen toevoegen. Omdat ik toch verder niets te doen heb, heb ik me voorgenomen om de rest van de corona-periode te gebruiken om te kijken of ik mijn eigen garnalenhersentjes een beetje kan herprogrammeren. Op zich ben ik best tevreden over de gewoontes die ik heb. Dat komt doordat ik ben wat in het boek ‘The four tendencies’ van Gretchen Rubin een upholder* heet: iemand die zich prima kan houden aan zowel externe als interne verwachtingen, en afspraken met zichzelf en met anderen gewoon nakomt. Dit wil overigens niet zeggen dat ik perfect ben, integendeel: ik kom vaak te laat (want ik vergeet reistijd in te calculeren), ik ben slordig (want opruimen boeit me niet) en als ik een onduidelijke opdracht krijg of een opdracht waarvan ik het nut niet inzie, ben ik in staat om onredelijk boos te worden en vol in de weerstand te schieten. Maar goed, er zijn genoeg gewoontes in mijn leven waar ik trots over ben: mijn agendabeheer is voortreffelijk, ik verzorg mijn huid twee keer per dag, ik sport op het moment elke dag, ik hou me aan mijn dieet en ik vergeet nooit een verjaardag.

Toch kan ik zo een aantal dingen noemen die ik zou willen veranderen. Ik heb slechte gewoontes, zoals zodra ik opsta eerst ongeveer een half uur kansloos Lily’s Garden op mijn telefoon ga zitten spelen, of dat ik überhaupt veel te veel op mijn telefoon zit. Als ik me rot voel ga ik geld uitgeven, aan kleren of cosmetica. Ik kan mezelf uren bezighouden met de dooie punten in mijn haar en ik ruim nooit iets op. En er zijn gewoontes die ik zou willen hebben: ik zou graag veel meer willen lezen, ik zou wel wat schrijfdiscipline willen opbouwen (want ik ben zo STIKJALOERS op iedereen die een boek geschreven heeft dat de enige oplossing, naast intensieve therapie, is dat ik zelf een boek zal moeten schrijven) en ik zou een goede maildiscipline willen opbouwen, al heb ik geen idee hoe die er eigenlijk uit zou moeten zien. In ‘Dingen anders doen’ staan veel handige tips, maar ik mis een handige worksheet, dus die heb ik zelf aan de hand van het boek ontworpen. Lianne heeft me beloofd dat ze zelf ook een worksheet zal maken, maar daar zou ik geduld voor moeten hebben, dus ik ga vanaf maandag voor twee aspecten uit mijn leven aan de slag met een zelf ontworpen versie, en voor wie ook niet kan wachten is hier mijn ‘DAD Masterplan’.

  • Welke gewoonte wil ik?/Van welke gewoonte wil ik af?
  • Prepping the patient: wat kan ik nu doen om te zorgen dat het proces gemakkelijker verloopt?**
  • De gewoonteveranderingschecklist van blz 129
  • De concrete invulling van de gewoonteverandering volgens het signaal/routine/beloning-systeem van blz 76
  • Duur van het experiment (het is wel handig om een moment vast te stellen waarop ik mezelf afvraag of het gelukt is)

Maandag en dinsdag verschijnen voor ‘meer lezen’ als ‘minder online shoppen’ mijn ingevulde masterplannen, en ik weet zeker dat ik, als ik al deze dingen goed voor mezelf op een rijtje zet, helemaal klaar ben voor een geslaagd experiment!

* In de Nederlandse vertaling van ‘The four tendencies’ heet dit een handhaver, maar daar heb ik een ander beeld bij, en bovendien zie ik het nut niet in van de Nederlandse vertaling van een Amerikaans boek lezen. Jullie kijken ook Netflix mensen, je kan Engels.
** Dit staat niet in het boek van Lianne, maar ik ben iemand die zich goed moet voorbereiden voordat ik aan de slag kan, en hoe beter ik ben voorbereid, hoe groter de kans van slagen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.