3 october,  Amsterdam,  BABS,  Boeken,  Creatief,  Culinair,  Cultuur,  Cursus,  D66,  Dierentuin,  Documentaires,  Efteling,  Fiets,  Film,  Gave Wijven Podcast,  Gemeenteraad,  Happiness Project Experience,  HPE,  IDFA,  Kermis,  Kerst,  Leiden,  Lezen,  LIFF,  Liverpool,  Maastricht,  Masturdating,  Muziek,  Parijs,  Piercing,  Reflectie,  Reizen,  Restaurant,  Roadtrip,  Rotterdam,  School,  Sport,  Sporten,  Vakantie,  Voornemens,  Vriendschap,  Wijn,  Wijncursus,  Workshop,  WSET,  WSET3

Dit was 2019

Vorig jaar schreef ik mijn eerste jaaroverzicht – vooral geïnspireerd door The Happiness Project Experience, want toen stond januari in het kader van ‘self-knowledge’ en om terugblikken op 2018 als een van de activiteiten die ik binnen dat thema in te plannen leek me wel een fraaie invulling. In 2020 doe ik niet nog een keer een Happiness Project Experience,  want een keer is genoeg en eigenlijk is het belangrijkste dat ik geconcludeerd heb van die hele ervaring dat ik misschien gewoon gelukkig ben en dat ik niet de hele tijd moet kijken of er niet op de een of andere manier nog meer mogelijk is, maar aan de andere kant heb ik ook nog niet alle thema’s afgerond dus misschien denk ik er in maart of april, als ik alle filmpjes heb gekeken en alle opdrachten heb gedaan, wel heel anders over, maar wie dan leeft, die dan zorgt. Tot die tijd pak ik in elk geval de dingen die ik van 2019 leuk vond gewoon weer op, want het zou zonde zijn om de hoogtepunten van het afgelopen jaar niet nog een keer de revue te laten passeren. Tijd voor een stukje navelstaren dus!

Januari

Januari begon ik in Frankrijk, want ik was op skivakantie met de vrienden. Toen ik terugkwam in Nederland begon de traditionele carrousel van nieuwjaarsrecepties (van gemeente Leiden, de stadspartners, D66 Oegstgeest, het CDA, Groen Links, het COC en D66 Leiden), was ik voor het eerst trustee bij Awesome Leiden, ging ik naar de bioscoop (Aquaman, Shoplifters en The Favourite), at ik met Lianne de teleurstellendste maaltijd van 2019 (dan hadden we die maar vast binnen) bij Heroïne, bezocht ik, ook met Lianne, voor het eerst Bouzy (alwaar je kan kiezen uit verschillende flessen champagne, dus dat paste prima binnen mijn goede voornemen om elke week bubbels te drinken), ging ik met Martine een weekend naar Maastricht, alwaar we cocktails dronken en voor elkaar winkelden, en kreeg ik een nieuwe portefeuille (zorg en welzijn). Het was een nieuw jaar, dus ik nam me weer voor om gezond te eten en sporten, en dat ging eigenlijk best wel goed.

Februari

In februari was de traditionele open school van het Novum, zodat ik een gelikt verhaal kon vertellen over waarom mensen hun kinderen bij ons moesten aanmelden, deden Lianne en ik een wijncursus van 1 avond bij Baltazar in Leiden, ging ik met Michel naar de toneelvoorstelling Caligula in Den Haag, kwam ik met mijn vinger tussen de deur, werd mijn schoolfiets gestolen, overleed de vader van Michel op Valentijnsdag, lunchte ik met Francien bij het Prentenkabinet en met Jolijn bij De Beukenhof en aten Michel en ik samen kaas met Bas ter gelegenheid van zijn verjaardag. Mijn leerlingen gingen klimaatstaken. Ik las, onder meer, The Immortalists van Chloe Benjamin en vond het erg mooi. We probeerden de somberheid te verdrijven door naar de sauna te gaan, ik zag 2 films in de bioscoop en dineerde met Lianne bij Moscow at Sea (inmiddels helaas dicht) en, met een overnachting erbij, bij Niven. Al met al was het eigenlijk een heel nare maand, maar ik herinner me ook heel veel steun van lieve vrienden, dus dat hielp best wel.

Maart

In maart mocht ik weer winkelen, dus dat deed ik, en op 1 maart ging ik een dagje naar Amsterdam met Michel (het was nog voorjaarsvakantie): we bezochten Artis en aten bij Pigs and Punch. We hadden nog meer uitjes, want een week later gingen we samen naar de Erwin Olaf-tentoonstelling in het Gemeentemuseum en ‘s avonds naar Raymond van het Groenewout in de Koninklijke Schouwburg, en nog later zagen we de voorstelling Ifigeneia in de productie van mijn school. In de bioscoop zag ik Captain Marvel (2x), we dronken cocktails met Marc en Thomas, Lianne en ik begonnen aan onze WSET2 cursus, ik ging flyeren met Rob Jetten, ontving de leerlingen in een Koekiemonsterpak, en had een etentje bij restaurant Terroir (inmiddels helaas ook dicht).

April

Op 1 april kwam mijn kerstcadeau aan Michel eindelijk ten uitvoer, want we gingen naar Sparta (de club van Michel) en MVV (mijn club), waar we een medium spannende wedstrijd zagen, maar het was wel een bijzondere ervaring. De Herodotus-vertaling van Wolther Kassies, met voorwoord en noten van Michel kwam uit en werd gepresenteerd in het RMO. Ik deed een cursus visueel verhalen vertellen, zag Shazam, The Hate U Give en Avengers: Endgame in de bioscoop (Avengers maar liefst 2x) en droeg met Jan fangirltshirts naar de theaterbewerking van A Little Life. Ik ging eten bij 212 met Lianne, Vincent en Michel, fietste met Michel naar Mama Kelly voor een fancy brunch in de zon en sprak met mijn moeder af om naar het Fotomuseum in Den Haag te gaan, maar zij ging na de lunch alweer naar huis, dus ik ben alleen gegaan.

Mei

In mei had ik nog een beetje vakantie, en die besteedde ik met Michel in een huisje in Haaren. We hebben daar heerlijk asperges gegeten en een beetje gewandeld en gefietst, maar het was niet zulk heel lekker weer. Kwam op zich goed uit, want daardoor was een bezoek aan de Beekse Bergen (lekker overdekt naar de dieren kijken) ineens een aantrekkelijk vooruitzicht. Ik flyerde voor de Europese verkiezingen en ik ging weer naar Rome met meer dan 100 pubers en tiental lieve collega’s. Bij het bezoek aan MAXXXI lagen 15 leerlingen, 1 collega en ik bijna 45 minuten in een installatie die volledig uit matrassen bestond. Heerlijk. Ik rende 10 kilometer tijdens de Leiden Marathon, in een relatief slechte tijd, maar goed, ik deed het toch maar, en heb aan alle kanten geluncht en geborreld.

Juni

Op 1 juni was het wijnexamen van de WSET2-cursus, en direct na de cursus reden Lianne en ik door voor het RYPP-wijnfestival in Rotterdam (zij had kaartjes gewonnen), waar we in de zon heerlijk wijn hebben gedronken om te vieren dat we van het leerwerk af waren. Samen met Francien kookte ik asperges voor een heleboel D66-ers, ik deed een kaasproeverij met Martine, deed samen met Nelleke een rookworkshop (vlees en vis, geen sigaren) in Nunspeet, ik zag Dark Phoenix, Booksmart en Rocketman in de bioscoop en had een heerlijke massage. Ik ging in mijn eentje een nachtje naar Rotterdam, wat heel erg ontspannen had moeten worden, maar omdat mijn telefoon en pinpas op de heenweg werd gerold was het toch al met al iets chaotischer dan ik zou hebben gewild. Desondanks at ik met Roxane bij Goud en sliep ik heerlijk in een mooi hotel. Ik mocht als BABS optreden bij het huwelijk van Casper en Verena en ging in mijn eentje een weekend naar Liverpool, met dank aan srprs.me

Juli

In juli had ik een fotoshoot bij Mariët Mons, at ik met Lianne bij 212 nadat ik een traguspiercing had laten zetten, ging ik met Frank en Michel naar het Archeon voor een privé-rondleiding bij de Romeinse boten, gingen Michel en ik met Marc en Thomas op een srprs.me naar Leuven, lunchte ik met Bas bij Terroir (dat zal dan mijn laatste bezoek geweest zijn), zag ik Booksmart voor de tweede keer en The Lion King (zowel de tekenfilm als de live action) voor het eerst, ging ik met de leerlingen van 5V naar museum Voorlinden, sliep ik een nachtje met Lianne in Rotterdam en 2 nachten in Maastricht in het kader van het jaarlijkse bezoek van mijn vader. Ik was jarig op een dag dat ik naar school moest (komt niet zo heel veel voor), vierde dat ‘s avonds met Michel bij Tabù en een ingelaste raadsvergadering, en later die week met een champagneproeverij die speciaal voor mij werd opgevoerd door Yvo van La Bordelaise – ik mocht een fles open sabreren dus ik vond het allemaal prachtig. Michel en ik gingen op vakantie naar Cadzand, waar we aten bij AIRRepublic en Pure C.

Augustus

In augustus nam ik nog een piercing in mijn oor, ging ik met Thomas naar de show van Bianca del Rio, had ik een topmiddag en -avond op een wijnfestival in Leiden, bezochten Michel en ik de Ed van der Elsken-tentoonstelling in het Fotomuseum Rotterdam, zag ik Midsommar in de bios (zieke shit), ging ik met D66 Leiden naar de Lakenhal, kocht ik geen kaartje voor P!nk, at ik met Michel bij Le Coeur in Amsterdam, had ik een heerlijke massage bij Faith en keek ik thuis naar It (zieke shit). De Gave Wijven Podcast ging live. Ik kreeg het voor elkaar om maar liefst 3 keer de sushi-boot bij Mood te consumeren (1x met Michel, Marc en Thomas, 1x met Michel, Monic en Marco en 1x met Martine), ik at weer bij 212, dit keer met Bas, ik maakte kennis met Muffin, het hondje van Ufuk, en fietste met Frank van Haarlem naar Leiden. Ik ging met Michel, Monic en Marco op vakantie naar de Champagne: we overnachtten in Reims, bezochten Epernay en reden rond in een Tesla. Het was prachtig.

September

In september maakte ik elke dag een foto van mijn outfit, in het kader van #fashionseptember. Gelukkig begonnen we de maand nog met ons traditionele eindezomerfeest, maar toen was het al snel gedaan met de pret, want er was een boel werk te doen. Er waren startdagen op school, ik mocht naar een bijeenkomst over participatie, ik ging naar de politieke tweedaagse van D66 (dat was op zich ook wel gewoon leuk hoor), mijn WSET3 wijncursus begon, ik ging met leerlingen naar De Gijzeling in de voormalige Amerikaanse ambassade in Den Haag en met Michel, Frank en Anita naar Grens in Park Matilo. Met Lianne ontbeet ik bij FG en ging ik daarna naar het Maritiem Museum. Ik at met Michel bij In den Gapende Eter, leidde rond in het stadhuis van Leiden in het kader van de Open Monumentendagen, schreef me in voor haring en wittebrood, zag It (Chapter 2) in de bioscoop met Martine, bezocht het Kiesrechtfestival in Leiden, waar ik een stukje van de voorstelling van Eveline van Rijswijk zag en ging naar het afscheid van Gerard Boter, nu dus voormalig hoogleraar Grieks in Amsterdam, maar een oud-collega van mij op het Sorghvliet.

Oktober

Wederom vierde ik 2 en 3 october als de importleidenaar die ik inmiddels ben: taptoe kijken op het stadhuis, dan de stad in, de volgende dag (de ‘echte dag’) reveil-je kijken, haring en wittebrood halen, naar de Lakenhal en de kermis (dit jaar met Marc en Bas), optocht kijken bij Marlein en dan naar huis, temeer daar Michel dit jaar helemaal niet mee kon doen omdat hij moest werken. In de nacht van 3 op 4 oktober ging ik mee met Stedelijk Beheer om de stad schoon te maken. Ik zag Joker en Gemini Man in de bioscoop, nam een podcast op met Vera Bergkamp, ging naar een concert van Marc Almond, bezocht een studiedag van school, waar ik me had aangemeld voor een wijn-spijs cursus, zodat ik om 11 uur al met Judith stevig aan de borrel zat en ik had weer een massage. Michel en ik hadden een prachtig huisje in het bos, en bezochten Museum More en Kasteel Ruurlo. Ik had voor mijn verjaardag een writer’s retreat gekregen van Lianne, en die was in de herfstvakantie: 3 dagen schrijven in Rotterdam. Ik ben ook nog naar The Book of Mormon geweest, leerde Christmas pudding maken, bezocht een wijnfestival en op de valreep van de maand ging ik naar de opening van het Leiden International Film Festival.

November

Het LIFF duurde 10 dagen, en in die 10 dagen heb ik maar liefst 13 films gezien. Ik ging naar Sheila E. in de Nobel en naar Lazarus met Michel en Richard. Michel en ik waren 21 jaar bij elkaar en vierden dat bij Suzie’s en Van Aken in Oegstgeest. Ik kocht via TicketSwap een kaartje voor a-Ha, ging naar de voorstelling Blind Spot van PS Theater, ging op bezoek bij een sociaal wijkteam, en modereerde weer allerlei Q&A’s bij IDFA. Dit jaar iets minder dan voorgaande jaren, want ik had het nogal druk (joh), maar het waren er toch 4, en buiten die 4 zag ik nog docs in mijn eentje en 3 docs met een groep leerlingen. Ik bezocht een manifestatie tegen geweld tegen vrouwen (wie is daar nou niet tegen overigens, maar goed). Ik ging met Lianne naar een winemaker’s dinner bij Fitzgerald in Rotterdam, zag De Première van Eveline van Rijswijk bij Nieuwspoort, en ging een weekendje met mijzelf weg naar Arnhem, alwaar ik een superfijne hotelkamer had, een rondleiding kreeg in het Wijnmuseum en in mijn eentje aan de bar at bij The Green Rose. Heel veel cultuur, maar het was een topmaand!

December

December begon met het einde van mijn weekend alleen weg, en ik mocht met de vrienden van Winemugs naar een proeverij in Rotterdam. Dat kwam goed uit, want dat attendeerde me op het feit dat ik echt aan de slag moest met het leren van het wijnexamen op 14 december. Daaromheen ging het leven gewoon verder: ik ontdekte de serie Barry op HBO en was geobsedeerd, ik werd geïnterviewd voor het blad van de AOB, compleet met fotoshoot, ik ging samen met Saskia naar Rotterdam voor een workshop ringen maken, at met Michel bij Le Bibelot in Utrecht en zag daarna Peachez in de schouwburg aldaar. Met de raad hadden we een werkbezoek aan Naturalis en voorlopig de laatste vergadering in het stadhuis van Leiden. Ik at ramen met Eva en taco’s met Gemma, ik deed een kaasproeverij met Michel, ging daadwerkelijk naar het wijnexamen en heb het misschien ook nog wel gehaald, zag Star Wars met Bas, Last Christmas in mijn eentje in de bios (en nog een paar kerstfilms op de streamingdiensten), ging naar de Efteling met kinderen uit Leiden die dat aangeboden kregen door Stichting Het Vergeten Kind, zag Clean Pete’s Kerstshow met Michel, Frank en Anita. Ons Kerstdiner aten Michel en ik bij Wielinga, we gingen nog naar Maastricht om kerst met de familie te vieren en aten bij de Brute Tafel (een pop-up restaurant van Hans van Wolde). Ik eindigde het jaar met een facial in Den Haag en Michel en ik vierden een rustige Oud & Nieuw bij Jan en Dennis. Maar een beetje rust was ook wel heel erg welkom.

Dat was dus weer een gierend vol jaar. Voor 2020 heb ik niet heel veel grote projecten op stapel staan, maar als ik mezelf ken komt dat vanzelf wel goed. Ik heb in elk geval in 2019 de 52 boeken gehaald en voldoende cultuur besteden – en ik vermoed dat de Nederlandse horeca ook wel heel tevreden is met mijn bijdrage aan hun financiële status. Ik ben heel benieuwd wat 2020 me allemaal gaat brengen; watch this space en dan kan je het allemaal live volgen!